“Батьки — почуйте серцем голос вашої дитини...”

Людина народжується для щастя і для радості, і бореться вона, і діє в ім'я щастя. І не треба забувати, що ти живеш серед людей, що кожний твій вчинок, кожне твоє бажання позначається на людях, які тебе оточують — знай, що є межа, між тим, що тобі хочеться, і тим, що можна.
Однією з найактуальніших проблем сьогодення є зростання злочиності, наркоманії, просліджується тенденція до росту числа дітей з поведінкою, що відхиляється від норми. Найважливішим завданням, що стоїть на сучасному етапі перед школою, є вирішення проблеми організації ефективної роботи профілактики поведінки учнів, що відхиляється від норми.
Під впливом емоцій дитина, як і дорослий, перестає контролювати свої вчинки, здатна на безросудні дії. Таким чином, девіантна поведінка - це зміна реакції дитини на неприйняту для неї ситуацію.
Сьогодні все частіше висловлюється думка, що дитині необхідна майже необмежна свобода в її розвитку. Не свободу потрібно надавати дитині, а правильно керувати її вихованням. Потрібно усувати зайві перешкоди, що заважають недосвідченій дитині адаптуватися до життя.
У які ж складні ситуації потрапляє дитина, що особливо трамвує її? Це, перш за все, образи часто повторювальні, що ображають самолюбство, глузування над її батьками та близькими, над нею самою, неприйняття в гру або компанію, конфліктна ситуація в сім'ї, всі випадки депривації і багато інших причин. Поведінка, що відхиляється, дуже істотно впливає на формування характеру, який визначає все майбутнє життя людини. Якщо таку поведінку вчасно не зупинити і не підправити, то суспільсто отримає неврівноваженого, морально незрілого, схильного до різних впливів громадянина. Який характер, які звички та нахили закладені в дитинстві, з тим і піде людина по життю.
Вже давно відомо, що традиційні методи виховної дії на підлітків з ускладненою поведінкою не дають бажаного результату. Педагогам, батькам, якщо вони дійсно заклопотані проблемами підлітка, чим би вони не були ініційовані, необхідно постійно коректувати в першу чергу свою поведінку і шукати прийоми і методи ефективної дії на дитину. Завдання педагога: ненав'язливо дати підліткові зрозуміти, що непристойний вчинок — прикре непорозуміння, випадковість та більше не повториться, оскільки помилки можливі, але потрібно витягувати з них корисний досвід. Навчіть підлітка прощати. Адже це найважливіша людська якість, яка однозначно має бути присутння в педагогічній практиці.
Якнайтоншим інструментом впливу на формування особистості дитини є слово дорослого. У жодному випадку не можна в процесі спілкування переходити на крик, який є ознакою педагогічного неуцтва і сприймається дитиною, як несправедливість.
Якщо батьки вдома, а в школі педагоги будуть покладатися на кращі якості особистості підлітка, щирий інтерес до його розвитку, буде відчутно віру в його сили і можливості, то обов'язково буде позитивний результат. Важливо пам'ятати: яку б провину не зробив підліток, в першу чергу він потребує співчуття, яке не пошкодить йому, але розтопить лід відчудження і недовір'я, буде першим кроком дорослих на дорозі розуміння, прийняття і своєчасної допомоги. Для покращення взаєморозуміння в родині, налагодження стосунків з однолітками в ДНЗ “Теофіпольський ПАПЛ” проводяться тематичні “круглі столи”, батьківські збори, організовуються патронажні виїзди в родини, де прослідковується конфліктна ситуація, застосовується психологічне насильство до дітей.
Задумайтесь: чи завжди ми приділяємо своїй дитині належну увагу, чи дійсно живемо її проблемами, турботами, радощами й печалями? Мабуть, нечасто батьки ставлять собі це запитання... А тим часом наші діти ростуть, набувають нових знань, які, на жаль, не завжди хороші.
Практичний психолог
ДНЗ “Теофіпольський ПАПЛ”
О.В.Остапчук |